Мсьціслаўскі фэст 2014
Апублікавана
у
Рэпартажы
46 Фота
26-27-га ліпеня ў славутым горадзе Амсьціславе прайшоў адзін з самых неадназначных фестываляў гістарычнай рэканструкцыі ня толькі гэтага сезону, але і мабыць, некалькіх гадоў.
У гэтым годзе VI па ліку фестываль сабраў парадку пяцісот рыцараў і прыўкрасных дам, а гэтак жа больш за сем тысяч гасьцей зь Беларусі, Расеі, Украіны.
Старажытны горад дзякуючы захаваным да нашых дзён помнікам архітэктуры і археалогіі называюць «музеем пад адкрытым небам», і ў гэтым годзе па традыцыі асноўную частку мерапрыемства прыняла на сябе Замкавая гара гораду.
Мяркуючы па ўсім, ня толькі гарадскія ўлады спрыялі правядзеньню гэтага фестывалю, склалася адчуваньне, што само Неба прыхільна ставілася да гэтага, падкідваючы кавалачкі старажытнага пазлу ў сучасную яго рэканструкцыю.
Пачалося ўсё з таго, што незадоўга да самога фестывалю група вопытных дайвераў недалёка ад пляжыку ракі Віхра знайшла парэшткі рыцара ў даспеху, які загінуў у бітве ў 1502 годзе. Яго цела ляжала тварам уніз і было пакрыта глеем. Гісторыкі сьцьвярджаюць, што гэта быў юнак, якому на момант сьмерці было 16 — 18 гадоў. Ад чаго ён загінуў пакуль да канца не ўстаноўлена, бо побач не было знойдзена ні варожай стралы, ні іншай зброі. 26 ліпеня парэшткі рыцара былі ўрачыста пахаваныя ў Амсьціславе, а на месцы пахаваньня адкрыты мемарыял.
Даспехі былі прадстаўленыя на навукова-практычнай канферэнцыі «Канцэпт сьвятасьці ў гістарычным аспекце", якая прайшла ў суботу ў рамках фестывалю «Рыцарскі фэст-2014», і выстаўленыя для агляду ў Мсьціслаўскім кармеліцкім касьцёле.
Даспехі гэтыя ўнікальныя тым, што яны падкрэсьліваюць прыналежнасьць рыцарскага абмундзіраваньня да заходнееўрапейскай мілітарнай традыцыі, заявіў заняты ў вывучэньні знойдзеных артэфактаў доктар гістарычных навук, археолаг Юры Бохан.
Паводле яго словаў, даспехі належалі небагатаму рыцару. Некаторыя часткі даспехаў, як напрыклад, абарона для шыі, прымацаваная на шлем ззаду, была зробленая не ў Заходняй Еўропе, а ў тутэйшай мясцовасьці. Гэта, на думку гісторыка, даказвае, што тэхнічная думка ў нашых продкаў была такой жа, як, да прыкладу, у Паўднёвай Германіі.
Акрамя гэтага ў самым касьцёле Ушэсьця Дзевы Марыі рэкамендую паглядзець фрэскі, у прыватнасьці «Узяцьце Амсьціслава маскоўскімі войскамі ў 1654 годзе» і «Трубяцкая разьня або Забойства ксяндзоў». Праўда, у сярэдзіне ўжо 20 гадоў стаяць лясы, а рэстаўрацыйныя работы замарозілі, але пры жаданьні і наяўнасьці добрага зроку / тэхнікі сёе-тое разгледзець можна. Дарэчы, фрэскавы росьпіс адносіцца да другой паловы XVII стагодзьдзя.
На гэтым нечаканасьці не сканчаюцца: за пару дзён да фэсту, падчас раскопак, археолагам давялося знайсьці ў зямлі на глыбіні трох метраў той самы старажытны Амсьціслаў XII стагодзьдзя з драўлянымі маставымі, а гэтак жа сапраўдную сенсацыю — трэцюю па ліку на тэрыторыі Беларусі берасьцяную грамату. Гісторыкі ўжо паведамілі пра тое, што мяркуючы па няскладных прамовах, нейкіх асобных сімвалах, можна меркаваць аб тым, што яна належала дзіцяці.
У гэтым годзе арганізатары пераўзышлі саміх сябе — праграма фестывалю была неверагодна насычанай і сумаваць не давала: акрамя турніраў лучнікаў, мечнікаў, паказальнай інсцэніроўкі штурму крэпасьці, бугуртаў, вогненнага шоў і турніраў пяцёрак, у рамках фестывалю прайшлі экскурсія ў падвалы езуіцкага калегіума, наведваньне дзеючага езуіцкага сабору, экскурсія ў Пустынскі манастыр, заснаваны ў 1380 годзе, а гэтак жа навукова-практычная канферэнцыя «Канцэпт сьвятасьці ў гістарычным аспекце», пра якую згадвалася вышэй.
Аднымі з самых незвычайных і вясёлых забаваў фэсту сталі пацучыныя і парасячыя скачкі.
Гэтак жа хочацца адзначыць высокі ўзровень майстэрства, прадэманстраваны членамі клубу «Залатая шпора». Такой колькасьці коньнікаў на фестывалі не назіралася ўжо вельмі даўно. Высакародныя велічныя рыцары верхам на ня менш высакародных велічных скакунах пераадольвалі разнастайныя выпрабаваньні, уключаючы выцягваньне на скаку зь зямлі мяча караля Артура, а гэтак жа падхоп дзідай зь зямлі хустак сваіх выдатных дам.
Насычаны дзень завяршаў начны рок-фолк канцэрт, у якім прынялі ўдзел такія выдатныя гурты як IRDORATH, FRAM, FORODWAITH.
Сярод іх быў і гурт PAWA. Музыкі адкрылі сярэднявечную дыскатэку драйвовым жывым выступам, чым вельмі парадавалі разгарачаную публіку.
Тэкст і фота: Натальля Будная
У гэтым годзе VI па ліку фестываль сабраў парадку пяцісот рыцараў і прыўкрасных дам, а гэтак жа больш за сем тысяч гасьцей зь Беларусі, Расеі, Украіны.
Старажытны горад дзякуючы захаваным да нашых дзён помнікам архітэктуры і археалогіі называюць «музеем пад адкрытым небам», і ў гэтым годзе па традыцыі асноўную частку мерапрыемства прыняла на сябе Замкавая гара гораду.
Мяркуючы па ўсім, ня толькі гарадскія ўлады спрыялі правядзеньню гэтага фестывалю, склалася адчуваньне, што само Неба прыхільна ставілася да гэтага, падкідваючы кавалачкі старажытнага пазлу ў сучасную яго рэканструкцыю.
Пачалося ўсё з таго, што незадоўга да самога фестывалю група вопытных дайвераў недалёка ад пляжыку ракі Віхра знайшла парэшткі рыцара ў даспеху, які загінуў у бітве ў 1502 годзе. Яго цела ляжала тварам уніз і было пакрыта глеем. Гісторыкі сьцьвярджаюць, што гэта быў юнак, якому на момант сьмерці было 16 — 18 гадоў. Ад чаго ён загінуў пакуль да канца не ўстаноўлена, бо побач не было знойдзена ні варожай стралы, ні іншай зброі. 26 ліпеня парэшткі рыцара былі ўрачыста пахаваныя ў Амсьціславе, а на месцы пахаваньня адкрыты мемарыял.
Даспехі былі прадстаўленыя на навукова-практычнай канферэнцыі «Канцэпт сьвятасьці ў гістарычным аспекце", якая прайшла ў суботу ў рамках фестывалю «Рыцарскі фэст-2014», і выстаўленыя для агляду ў Мсьціслаўскім кармеліцкім касьцёле.
Даспехі гэтыя ўнікальныя тым, што яны падкрэсьліваюць прыналежнасьць рыцарскага абмундзіраваньня да заходнееўрапейскай мілітарнай традыцыі, заявіў заняты ў вывучэньні знойдзеных артэфактаў доктар гістарычных навук, археолаг Юры Бохан.
Паводле яго словаў, даспехі належалі небагатаму рыцару. Некаторыя часткі даспехаў, як напрыклад, абарона для шыі, прымацаваная на шлем ззаду, была зробленая не ў Заходняй Еўропе, а ў тутэйшай мясцовасьці. Гэта, на думку гісторыка, даказвае, што тэхнічная думка ў нашых продкаў была такой жа, як, да прыкладу, у Паўднёвай Германіі.
Акрамя гэтага ў самым касьцёле Ушэсьця Дзевы Марыі рэкамендую паглядзець фрэскі, у прыватнасьці «Узяцьце Амсьціслава маскоўскімі войскамі ў 1654 годзе» і «Трубяцкая разьня або Забойства ксяндзоў». Праўда, у сярэдзіне ўжо 20 гадоў стаяць лясы, а рэстаўрацыйныя работы замарозілі, але пры жаданьні і наяўнасьці добрага зроку / тэхнікі сёе-тое разгледзець можна. Дарэчы, фрэскавы росьпіс адносіцца да другой паловы XVII стагодзьдзя.
На гэтым нечаканасьці не сканчаюцца: за пару дзён да фэсту, падчас раскопак, археолагам давялося знайсьці ў зямлі на глыбіні трох метраў той самы старажытны Амсьціслаў XII стагодзьдзя з драўлянымі маставымі, а гэтак жа сапраўдную сенсацыю — трэцюю па ліку на тэрыторыі Беларусі берасьцяную грамату. Гісторыкі ўжо паведамілі пра тое, што мяркуючы па няскладных прамовах, нейкіх асобных сімвалах, можна меркаваць аб тым, што яна належала дзіцяці.
У гэтым годзе арганізатары пераўзышлі саміх сябе — праграма фестывалю была неверагодна насычанай і сумаваць не давала: акрамя турніраў лучнікаў, мечнікаў, паказальнай інсцэніроўкі штурму крэпасьці, бугуртаў, вогненнага шоў і турніраў пяцёрак, у рамках фестывалю прайшлі экскурсія ў падвалы езуіцкага калегіума, наведваньне дзеючага езуіцкага сабору, экскурсія ў Пустынскі манастыр, заснаваны ў 1380 годзе, а гэтак жа навукова-практычная канферэнцыя «Канцэпт сьвятасьці ў гістарычным аспекце», пра якую згадвалася вышэй.
Аднымі з самых незвычайных і вясёлых забаваў фэсту сталі пацучыныя і парасячыя скачкі.
Гэтак жа хочацца адзначыць высокі ўзровень майстэрства, прадэманстраваны членамі клубу «Залатая шпора». Такой колькасьці коньнікаў на фестывалі не назіралася ўжо вельмі даўно. Высакародныя велічныя рыцары верхам на ня менш высакародных велічных скакунах пераадольвалі разнастайныя выпрабаваньні, уключаючы выцягваньне на скаку зь зямлі мяча караля Артура, а гэтак жа падхоп дзідай зь зямлі хустак сваіх выдатных дам.
Насычаны дзень завяршаў начны рок-фолк канцэрт, у якім прынялі ўдзел такія выдатныя гурты як IRDORATH, FRAM, FORODWAITH.
Сярод іх быў і гурт PAWA. Музыкі адкрылі сярэднявечную дыскатэку драйвовым жывым выступам, чым вельмі парадавалі разгарачаную публіку.
Тэкст і фота: Натальля Будная
0 каментароў